Nuorisovaltuutetut mukaan kuntarakennelain luonnoksen lausuntojen valmisteluun

Kannanotto

Valtiovarainministeriö on toimittanut lausuntopyynnön valmisteilla olevasta kuntarakennelain luonnoksesta 22.11.2012. Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto pelkää, että nuorten kuuleminen unohtuu kuntatasolla lakiuudistusta valmisteltaessa.

- Nuorisovaltuustot kautta maan ovat huolissaan nuorten kuulemisesta ja vaikutusmahdollisuuksista kuntauudistuksen jälkeen. On ensiarvoisen tärkeää, että nuoria kuunnellaan jo kuntarakennelain luonnoksen lausunnon suunnitteluvaiheessa. Näin heidät otetaan mukaan kuntauudistuksen suunnitteluun jo ennen kuin sitä on lähdetty toteuttamaan, toteaa Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton puheenjohtaja Santeri Lohi.

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto on huolissaan siitä, etteivät vasta työskentelynsä aloittaneet valtuustot tai valmistelevat virkamiehet pyydä nuorisovaltuustoilta kommentteja kuntarakennelain lausuntoa varten.

- Nuorisolain kahdeksannen pykälän kuulemisvelvoitetta on noudatettava siinä missä muitakin lakeja. Pitäisi olla itsestäänselvyys, että nuoria kuunnellaan, Lohi muistuttaa.

Nuorisovaltuutetut ovat yhdenvertaisia kuntalaisia muiden rinnalla. Heidän näkemyksensä on otettava tosissaan huomioon näin isoja linjauksia tehtäessä.

- Ennen kaikkea kuntauudistus koskettaa nuoria vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvana päätöksenä. Nuoret vastaavat niistä seuraamuksista, joita kuntauudistus heille tuo väistämättä. Nyt jos koskaan kuntapäättäjiltä odotetaan vastuuta ja velvollisuudentuntoa kuunnella niitä, joiden heidän tekemänsä päätökset koskettavat, Lohi jatkaa.

Lisätiedot:
Santeri Lohi
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto - Nuva ry.

santeri.lohi(at)nuva.fi