Nuorten asiantuntijuus tiedostetaan vihdoin myös valtakunnan tasolla

Kannanotto 24.4.2013

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto kiittää ministeri Arhinmäkeä erittäin positiivissävyisestä kommentistaan, jolla pyritään selkeästi muokkaamaan asenteita nuoria kohtaan. Liitto kokee tärkeäksi, että nuoret nähdään mahdollisuutena uhan sijaan. ”Nuoriin suhtaudutaan edelleen varsinkin kuntatasolla hyvinkin nihkeästi eikä heitä oteta aina niin tosissaan kuin pitäisi”, liiton puheenjohtaja Santeri Lohi kertoo.

Tiistaina julkaistuissa nuorisotakuun toteutumista käsittelevissä ministeriöiden tiedotteissa kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki nosti ansiokkaasti esiin nuorten aseman muutoksen toteuttajana.

Nuorisotakuun toteuttamisessa keskeisin osa on nuorten itsensä kuuleminen ja heidän asiantuntijuutensa tiedostaminen. ”Nuoret tietävät parhaiten, missä vaiheessa he ovat tipahtaneet yhteiskunnan kelkasta. Tätä tietoa meidän pitää pystyä hyödyntämään jatkossa entistä enemmän ehkäistäksemme nuorten osattomuutta ja syrjäytymistä”, toteaa Lohi. Ainut tapa muokata palveluista nuorisolähtöisiä on ottaa nuoret mukaan palveluiden suunnitteluun.

”Nuorisotakuu ei saa jäädä pelkästään kauniiksi ajatukseksi nuorten tulevaisuuden turvaamisesta. Sen pitää olla pilottihanke, joka siivittää nuorten osallisuuden uudelle tasolle läpi erilaisten palvelu- ja hallintorakenteiden”, Lohi päättää.

Santeri Lohi
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto – Nuva ry.
santeri.lohi(at)nuva.fi