Nuoret eivät ole B-luokan kuntalaisia

Kannanotto 10.1.2014
Julkaisuvapaa heti

Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen esitteli torstaina 10.1. todennäköisiä kaupunkiseutujen pakkoliitoksia. Liitosalueet ovat pääsääntöisesti suurten maakuntakeskittymien yhteydessä, joissa asuu merkittävä määrä nuoria kuntalaisia. Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto on huolissaan nuorten mahdollisuuksista osallistua näiden liitosten suunnittelu- ja toteutusprosesseihin.

"Nuorilla on oltava oikeus osallistua kuntauudistusprosessiin, sillä sen vaikutukset kohdistuvat suurimmissa määrin heihin", toteaa Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton puheenjohtaja Santeri Lohi.

Tällä hetkellä nuoret ympäri maata ovat päässeet osallistumaan vaihtelevasti kuntauudistuksen toteutukseen. "Nuorilla ei ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Kuuleminen on liian paljon kiinni kuntapäättäjien omasta mielenkiinnosta huomioida nuoria", Lohi linjaa.

Mahdollisen pakkoliitospykälän käytöstä aiheutuvat kuntaliitokset on pyrittävä tarkastelemaan myös alueella asuvien nuorten näkökulmasta. Nuoret ovat tasavertaisia kuntalaisia siinä missä muutkin väestöryhmät.

"Nuorisovaltuustot tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden kuulla nuoria kuntaliitosasioissa. Demokratia ei ole pelkästään aikuisten oikeus vaan myös nuorilla on oltava aito mahdollisuus vaikuttaa yhteisiin asioihin", päättää Lohi.

Santeri Lohi
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto - Nuva ry.
santeri.lohi(at)nuva.fi