Ääni=Valtaa -kampanja romuttaa nuorten tekosyyt

Nuorten äänestysaktiviisuus viime vuosien vaaleissa on ollut surullisen alhainen. Tähän on tultava muutos. Nuorten on aika lopettaa tekosyiden esittäminen ja ottaa koppi yhteisten asioiden hoitamisesta. Tähän todellisuuteen Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto - Nuva ry. haluaa herätellä. Aktivoidakseen nuoret äänestäjät vaaliuurnille Nuva ry. käynnistää nyt helmikuussa Ääni=Valtaa -viestintäkampanjan.

Tutkimusten mukaan nuoret (18-29 vuotiaat) jättävät usein äänestämättä, sillä he kokevat muun muassa, että äänenkäytöllä ei ole todellista merkitystä. He myös näkevät, että nuoria, omia arvoja ajavia ehdokkaita on vaikea löytää. Kymmenviikkoinen kampanja romuttaakin joka viikko yhden näistä tekosyistä, joilla nuoret oikeuttavat äänestämättä jättämisen. Kampanjan haluaa kiinnittää huomiota siihen, että äänestämättä jättäminen on päätösvallasta luopumista, koska ääni on valtaa. Nuoret voivat kuitenkin vaikuttaa myös useilla muilla tavoilla. Kampanjalla halutaankin tuoda ilmi, että ääni on valtaa kaikissa sen eri muodoissa oli kyse siitten 13- tai 22-vuotiaasta nuoresta.

Lisäksi kampanjan aikana kahdeksan nuorta eduskuntavaaliehdokasta pääsevät esittelemään itsensä ja puolueensa. Kiperiin kysymyksiin ja #JosMulOisValtaa -haasteeseen vastaavat kevään aikana Susanna Koski, Remo Ronkainen, Benjamin Ellenberg, Joona Räsänen, Sini Savolainen, Teppo Säkkinen, Saara Ilvessalo ja Sebastian Tynkkynen. Kampanja huipentuu 9.4. eduskunnan Kansalaisinfossa järjestettävään vaalipaneeliin, jossa ehdokkaat pääsevät keskustelemaan nuorille tärkeistä vaaliteemoista. Paneelia moderoi kansanedusta Leena Harkimo.

Kampanja tapahtuu pääosin sosiaalisessa mediassa ja siihen on helppo osallistua. Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto - Nuva ry. haastaakin kampanjaan kaikki Suomen nuorisovaltuustot, yksityishenkilöt, nuorisojärjestöt ja muut tahot, joilla on sanansa sanottavana yhteiskunnallisiin asioihin.

Lisätiedot:

Santeri Lohi