Kuntalain muutokset keskiössä hallituksen ja Edustajiston kokouksissa

Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton vuoden 2015 liittohallitus kokoontui toisen kerran Helsingissä 13.-14.3. Hallitus kokoontui seuraamaan eduskunnan täysistuntoa, jossa äänestettiin uuden kuntalain kohtalosta. Lain läpimeno teki päivästä historiallisen ja hallitus kokoustikin erityisen hienoissa tunnelmissa nuorten edunvalvonnassa otetun suuren harppauksen ansiosta.

Varsinaisessa kokouksessa hallitus hyväksyi liiton vuoden 2014 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen sekä käsitteli liiton jäsenistölle kevään aikana tehtävää jäsenkyselyä. Lisäksi kokouksessa hyväksyttiin kaksikielisyyden edistämisohjelma, jonka myötä liitto sitoutuu panostamaan ruotsinkielisen kohderyhmänsä palveluun. Hallitus linjasi myös yhdenvertaisuussuunnitelman valmistelemisesta vuoden 2015 aikana.

Maaliskuussa kokoontui myös Suomen Nuorisovaltuustojen Edustajisto. Vuoden ensimmäinen kasvokkaistapaaminen järjestettiin Lahdessa 21.3. Paikalla oli noin 30 nuorta ympäri Suomea, pohjoisimmat edustajat tulivat Rovaniemeltä ja Sodankylästä asti. Edustajiston tapaamisessa käytiin keskustelua nuorisovaltuustojen ajankohtaisista asioista ja kuntalain tuomista muutoksista. Kokouksessa hyväksyttiin Edustajiston säännöt sekä valittiin vaaleilla työvaliokunta, jonka  puheenjohtajaksi valittiin Kaakkois-Suomen piirin puheenjohtaja Joonas Paavilainen. Työvaliokunnan muut valitut jäsenet ovat Merike Mauring (Lahti), Nickholas Kujala (Espoo) sekä Heli Virtanen (Iitti).

Lisätiedot:

Santeri Lohi