Liittohallitus linjasi sääntöuudistuksesta ja piirijaon muutoksista

Nuva ry:n liittohallituksen järjestyksessään neljäs kokous järjestettiin Helsingissä torstaina 11.6.2015. Kokouksessa käytiin läpi liiton sääntö- ja piiriuudistusta.

Liittohallitus päätti, että liiton säännöt lähetetään ennakkotarkastettaviksi patentti- ja rekisterihallitukselle. Liiton sääntöuudistusprosessi on lähtenyt liikkeelle jo vuonna 2013. Sääntöuudistuksesta käytiin vuoden 2014 liittokokouksessa lähetekeskustelu. Tämän lisäksi liittohallitus on järjestänyt kevään 2015 aikana kaksi avointa jäsenkuulemistilaisuutta, kartoittanut jäsenten näkemyksiä jäsenkyselyn yhteydessä sekä pyytänyt lausunnot piirineuvostolta ja Edustajistolta. Prosessi on ollut avoin ja liittohallitus toivoo, että liittokokous hyväksyy säännöt kiireellisinä, jotta ne saadaan voimaan jo vuoden 2016 alusta.

Liittohallitus päätti, että liittokokous saa valita kahdesta vaihtoehtoisesta mallista jäsenten äänivallan jakaantumisesta liittokokouksissa. Vaihtoehtoina on nykyinen järjestelmä tai vaihtoehtoisesti siirtää äänioikeus piirikokousten valitsemien delegaatioiden varaan. Liittohallitus toivoo, että liittokokouksessa käydään perusteellinen keskustelu ja päätöksentekoprosessi näiden kahden vaihtoehdon välillä.

Sääntöjen lisäksi liittohallitus vahvisti piiriuudistuksen aikataulun. Liittohallitus lyö lukkoon syksyllä alustavasti piirien toiminta-alueiden muutokset ja mahdollisten uusien piirien perustamisen. Tukitoimet aloitetaan jo vuoden 2015 aikana. Vuonna 2016 uudet mahdolliset piirit perustetaan ja piiriuudistus kokonaisuudessaan astuu voimaan vuoden 2017 alusta.

Kokouksessa käsiteltiin lisäksi Palta ry:ltä saatua konsultointia sekä tehtiin päätöksiä koskien liiton laitehankintoja.

Tämän tiedotteen myötä liittohallitus haluaa myös toivottaa kaikille mukavaa kesää!

Lisätiedot:

Santeri Lohi