Liittohallituksen 2. kokouksen antia

Nuva ry:n vuoden 2016 liittohallituksen toinen kokous järjestettiin Helsingissä 4.-5.3.2016. Kokouksessa päätettiin niin Aktiivipäivät HC -koulutustapahtuman kestosta kuin vuosikellon muutoksista. Lisäksi kokouksessa keskusteltiin liiton kahdesta toimintasuunnitelman kärkihankkeesta, koulutus- ja piiriuudistuksista. Kirsikkana kakun päälle päätettiin etsiä toimistolle kesätyöntekijä!

Aktiivipäivät HC:n kestosta päätettiin

Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton koulutustapahtuma Aktiivipäivät HC:n pituus on herättänyt keskustelua nuvaperheessä. Jotkut ovat toivoneet tapahtuman säilyvän kolmipäiväisenä, toiset ovat olleet tyytyväisiä viime syksynä tehtyyn kokeiluun, jossa Aktiivipäivät HC kesti vain kaksi päivää.

Liittohallitus puntaroi Aktiivipäivien pituuspohdinnassaan asiaa niin aikataulullisista kuin taloudellisista näkökulmista, ja tuli lopulta äänestyksen (4-3) kautta lopputulokseen. Aktiivipäivät HC järjestetään tästä lähtien kaksipäiväisenä (la-su) kuitenkin niin, että perjantaina järjestetään osallistujille vapaavalintainen majoitus. Tästä johtuen tapahtumalla on tulevaisuudessa myös kaksi eri hintaa: koko viikonlopun kattava hinta on hieman korkeampi kuin lauantain ja sunnuntain kattava hinta. Tapahtuman hinnat päätetään lähempänä tapahtumaa.

Aktiivipäivät HC:n pituuden lisäksi koulutuksista puhuttiin kokouksessa muutenkin. Liittohallituksen koulutusvastaava Jenna Lehtinen oli valmistellut kattavan esityksen liiton vuonna 2016 toteutettavasta koulutusuudistuksesta. Esityksen pohjalta liittohallitus päätti, että paikallisten koulutusten sisällöt tarkistetaan ja koulutuksista tehdään entistä vuorovaikutuksellisempia. Liittohallitus päätti myös, että jatkossa Aktiivipäivien koulutuksille on tavoitetuntimäärät. Aktiivipäivät ABC:n osalta tuntimäärä on 10h, Aktiivipäivät HC:lla 1 yön kohdalla 7h ja 2 yön kohdalla 9h.

Piiriuudistus puhututti

Piirivallankumous on täällä, siitä huolen on pitänyt liittohallituksen piirivastaava Joonas Paavilainen. Joonas esitteli liittohallituksen kokouksessa esityksen piiriuudistuksesta, johon kuuluu piirijärjestöjen aluejako, uudet mallisäännöt sekä uusien piirien perustamis- ja tukiprosessi. Tehdyn esityksen lisäksi vuoden 2016 piirivallankumoukseen on jo tähän mennessä kuulunut paljon piirien tapaamisia ja tukea. Liittohallitus päätti lähettää mallisäännöt vielä jatkovalmisteluun niin, että ne hyväksyttäisiin liittohallituksen kokouksessa 4/2016. Esitelty piirien perustamis- ja tukiprosessi hyväksyttiin muilta osin.

Liittohallitus päätti, että liiton piiritoimintaa lähdetään kehittämään esityksen pohjalta niin, että piirejä olisi vuodesta 2017 lähtien yhteensä kymmenen. Niiden suomen- ja ruotsinkieliset viralliset nimet ovat seuraavat:

• Lapin piiri ry, Lapplands distriktsorganisation rf (Maakunta: Lappi)
  • Pohjois-Suomen piiri ry, Norra Finlands distriktsorganisation rf (Maakunnat: Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)
  • Pohjanmaan piiri ry, Österbottens distriktsorganisation rf (Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa)
  • Sisä-Suomen piiri ry, Mellersta Finlands distriktsorganisation rf (Maakunnat: Keski-Suomi, Etelä-Savo)
  • Hämeen piiri ry, Tavastlands distriktsorganisation rf (Maakunnat: Kanta-Häme, Päijät-Häme)
  • Lounais-Suomen piiri ry, Sydvästra Finlands distriktsorganisation rf (Maakunnat: Satakunta, Varsinais-Suomi)
  • Uudenmaan piiri ry, Nylands distriktsorganisation rf (Maakunta: Uusimaa)
  • Kaakkois-Suomen piiri ry, Sydöstra Finlands distriktsorganisation rf (Maakunnat: Etelä-Karjala, Kymenlaakso)
  • Savo-Karjalan piiri ry, Savolax-Karelens distriktsorganisation rf (Maakunnat: Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)
  • Pirkanmaan piiri ry, Birkalands distriktsorganisation rf (Maakunta: Pirkanmaa)

HOX!

Liitohallitus päätti hakea kesätyöntekijää kesätyösetelillä kahdeksi viikoksi kesäkuussa 2016. Myös sinä voit hakea paikkaa, jos sinulla on setelin lisäksi intoa kurkata nuorten osallisuuden edistämisen arkeen ja halua työskennellä huippujen työkavereiden kanssa! Seuraa liiton tiedotusta ja tiedä, milloin haku on auki!

Vuosikelloa rukattiin liittohallituksen kokouksessa hieman: Syksyn Asiakirjalämpiö siirtyi päivämäärälle 3.9, piirineuvoston syksyn ensimmäinen kokous 25.9. Lisäksi liittohallitus päätti pitää ylimääräisen kokouksen 24.9.

Seuraava liittohallituksen kokous pidetään kaikille avoimena Hyvinkään Aktiivipäivät ABC:lla 19.3. Kokouksessa kuka tahansa Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton jäsen pääsee esittämään aloitteensa liiton toiminnan kehittämiseksi. Puheenjohtaja Kimi Uosukainen ottaa aloitteita vastaan myös sähköisesti ennen kokousta, mikäli sinulla on hyviä ajatuksia joita et pääse esittämään paikan päällä Hyvinkäällä. 16.3. toimii deadlinena sähköisille aloitteille, jotka toimitetaan osoitteeseen kimi.uosukainen(at)nuva.fi. Kokouksesta ja siellä toimimisesta tulee lisätietoa liiton nettisivuille ja someen vielä kuluvan viikon aikana!

Kimi Uosukainen, puheenjohtaja, +358 44 777 0561, kimi.uosukainen(at)nuva.fi

Verna Castrén, pääsihteeri, +358 44 331 1194, verna.castren(at)nuva.fi