Liittohallituksen kesäkokous pidettiin SuomiAreenassa

Liittohallituksen vuoden viides kokous järjestettiin Porissa 13.-14.7. Kokouksessa käsiteltiin sekä liiton edunvalvontaa että koulutustarjontaa tulevan syksyn osalta. Lisäksi Porissa järjestettiin yhdessä Porin nuorisovaltuuston että Varsinais-Suomen piirin kanssa nuva-kahvit. Porissa liittohallitus osallistui keskustelutilaisuuksiin ja verkostoitui ahkerasti. Poliittiselta debatilta ei voinut välttyä!

Vaikuttamisen suunnittelua

Suomen hallitus hyväksyi 29.6. esityksen uudeksi nuorisolaiksi. Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto julkaisi lakiehdotuksesta kannanoton 4.7. Suomi-Areenassa liittohallitus kävi keskustelua seuraavista askelista, joilla tulevaan nuorisolakiin vaikutetaan.

Nuorisolain lisäksi Suomen hallitus julkaisi 29.6. alustavat lakiluonnokset sote- ja maakuntauudistuksen toteuttamiseksi. Lopullinen esitysluonnos valmistuu elokuun 2016 aikana, minkä jälkeen luonnos lähtee lausuntokierrokselle. Myös Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto tulee antamaan esityksestä lausuntonsa, jonka sisällöistä hallituksen kokouksessa käytiin lähetekeskustelu. Liitto keskittyy lausunnossaan tarkastelemaan lakiluonnosta lasten ja nuorten, osallisuuden sekä nuorisovaltuustojen näkökulmasta.

Nuorisolain ja maakuntauudistyksen lisäksi liitto haluaa vaikuttaa nuorten ehdolle asettumiseen ja äänestysaktiivisuuteen kuntavaaleissa. Molempia edistämään liittohallitus päätti järjestää kuntavaalikampanjan, joka lanseerataan Nuva ry:n liittokokouksessa 25.-27.11. Liittohallituksen edunvalvontavastaava Jesse Kosonen piti esityksen kampanjan rakenteesta, keskeisistä sisällöistä sekä alustavasta aikataulusta liittohallituksen Porin kokouksessa.

Syksyllä 2016 nuorisovaltuutettujen ääni tulee kuulumaan myös Valtiovarainministeriön digikuntakokeilun tukiryhmässä, jonne liittohallitus päätti esittää puheenjohtaja Kimi Uosukaisen valitsemista Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton edustajaksi.

Syksyn koulutustarjonnan sisällöt tarkentuivat

Suosittu nuorisovaltuutettujen koulutustapahtuma Aktiivipäivät HC järjestetään tänä vuonna Kuopiossa 7.-9.10. Liittohallitus päätti Porissa, että tapahtuman teemana kulkee “Suora ja digidemokratia”. Tapahtumassa on tarkoitus vastata kunta-ja uudistusministeri Anu Vehviläisen nuorten vaikuttajien Huipputapaamisessa heittämään haasteeseen, jossa hän toivoi nuorisovaltuutettujen ideoivan, millaisia digikuntia Suomeen tulisi kehittää. Aktiivipäivät HC:lla pyritään myös kouluttamaan nuorisovaltuutettuja niin, että heidän toimintansa kunnissa olisi mahdollisimman vaikuttavaa ja osallistavaa.

Aktiivipäivät HC:n lisäksi hallituksen asialistalla oli kokeneille nuorisovaikuttajille suunnattu Aktiivipäivät PRO. Hallitus päätti muuttaa PRO:n aikataulua niin, että se järjestetään Helsingissä 9.9. sijaan perjantaina 23.9. PRO:n lisäksi Ohjaajien koulutuksen aikataulua päätettiin muuttaa niin, että koulutus järjestetään nyt 9.11. Helsingissä. Edellisenä päivänä, 8.11. kiinnostuneilla on mahdollisuus osallistua Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton ja Kuntaliiton yhdessä järjestämään Kuntalaki-seminaariin.

Myös liiton tarjoamia nuorisovaltuutettujen paikallisia koulutuksia on uudistettu keväästä lähtien. Paikallisten koulutusten sisältöjä on muokattu ja uudistettu, ja niiden kylkeen on luotu oppimista edistäviä harjoituksia. Hallitus päätti tarjota uudistettuja koulutuksia syys-lokakuulle -30% alennuksella, mikäli koulutus tilataan 15.-31.8. välisenä aikana.

Etsimme uusia osaajia liiton toimistolle!

Liittohallitus päätti kokouksessaan avata kaksi avointa työpaikkaa Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton toimistolle. Etsimme asiantuntevaan joukkoomme uutta järjestösihteeriä toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen 1.9 alkaen, sekä tiedottaja-graafikkoa määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 1.9-31.12.2016. Liiton toimistolla saa aitiopaikan nuorten osallisuuden kehittämiseen. Hae unelmiesi työpaikkaa 14.8. mennessä! Lisätietoja paikoista löydät täältä.

LISÄTIETOJA:

Kimi Uosukainen, puheenjohtaja