Pohjois-Karjalan maakunnallisessa nuorisovaltuustossa aloittaa 28 nuorta — puheenjohtajaksi Anette Pottonen Kontiolahdelta

Pohjois-Karjalan maakunnallinen nuorisovaltuusto järjestäytyi maanantaina 20.11. pidetyssä perustamiskokouksessa Pielisjoen linnassa Joensuussa.  Kokouksessa alueen nuorisovaltuutetut vahvistivat maakunnallisen nuorisovaltuuston kooksi 28 edustajaa sekä hyväksyivät toimintasäännön. Kokouksessa valittiin myös maakunnallisen nuorisovaltuuston puheenjohtaja ja kaksi varapuheenjohtajaa.

Puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti 18-vuotias Anette Pottonen Kontiolahden nuorisovaltuustosta. Anette on kokenut nuorisovaikuttaja, ja hän toimii Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeen ohjausryhmässä.

Tuore puheenjohtaja pitää tärkeänä kaikkien nuorten vaikutusmahdollisuuksia kotiseudullaan. “Nuoret ovat tulevaisuuden rakentajia myös meillä Pohjois-Karjalassa. Yhdenvertaisuus ja yhteistyö on tärkeää. On hienoa ja mukavaa tehdä nuorisovaltuutettujen kanssa enemmän yhdessä ja tuoda nuorten ääntä myös maakuntatasolle”, Anette toteaa.

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Juho Pitkänen Juuan nuorisovaltuustosta  ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Oskar Mannelinin Joensuun nuorisovaltuustosta. “Nuorten huomioiminen maakuntauudistuksessa on erittäin tärkeää. Pohjois-Karjalalla ei ole varaa jättää meidän nuorten ääntä huomioimatta”, kommentoi varapuheenjohtaja Pitkänen. Myös Oskar Mannelin  näkee maakuntauudistuksessa monia mahdollisuuksia nuorille. “Nuorten mielenterveyspalveluihin ja nuorten työllisyyteen tulee panostaa. Meillä on Pohjois-Karjalassa kesätyöpaikkoja todella vähän ja olisi tärkeää, että nuoret saisivat kerrytettyä työkokemusta”, hän toteaa.

Maakunnallisen nuorisovaltuuston varsinainen työ alkaa tammikuussa 2018 ensimmäisen kokouksen merkeissä. Silloin uudet valtuutetut saavat muun muassa perehdytystä maakunnan kysymyksiin sekä sote- ja maakuntauudistukseen.

Pohjois-Karjalan maakunnallisen nuorisovaltuuston jäseniksi valittiin:

Mira Puustinen

Valtimo

Siiri Hakkarainen
Valtimo

Tohmajärvi ja Ilomantsi ilmoittavat kaksi edustajaansa tammikuun 2018 puolella.

Puheenjohtaja Anette Pottonen

Varapuheenjohtaja Juho Pitkänen