Kimi Uosukainen jatkokaudelle Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton puheenjohtajaksi

Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton 20. liittokokous järjestettiin viime viikonloppuna 24.–26.11.2017 Helsingin Kuntatalolla. Kokoukseen osallistui noin 170 nuorta vaikuttajaa eri puolilta Suomea. Viikonlopun aikana linjattiin liiton tulevan vuoden toiminnasta ja valittiin uusi puheenjohtaja sekä liittohallitus.

Liittokokouksesta alkoi liiton 20-vuotisjuhlavuosi. Juhlavuoden lähtölaukauksena toimi seminaari, jossa liiton menneiden vuosien puheenjohtajat ja muut toimijat kohtasivat nykyisiä nuorisovaltuutettuja keskustelun ja muistelun merkeissä. Perjantaina liittokokousedustajat vierailivat Helsingin kaupungin juhlavastaanotolla.

Vuoden 2018 puheenjohtajaksi valittiin kolmannelle kaudelle 21-vuotias lahtelainen Kimi Uosukainen. ”Viime vuosina liiton toiminnan kasvu on ollut huimaa. Tulevana vuonna saavutetut järjestölliset voitot on vakiinnutettava osaksi pysyvää toimintaa ja kasvusuuntaa jatkettava. On suuri ilo ja kunnia saada jatkaa työtä nuorten osallisuuden eteen ja olla johtamassa nuorisovaltuustoliikettä”, Uosukainen iloitsee.

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajiksi valittiin 18-vuotias Robert Tammi Lappeenrannasta ja toiseksi 19-vuotias Alina Heywood Turusta. Puheenjohtajiston lisäksi liittohallitukseen valittiin 18-vuotias Anri Liikamaa Lahdesta, 20-vuotias Petja Kopperoinen Helsingistä, 19-vuotias Sami Salminen Heinolasta sekä 21-vuotias Aisha Benahmed Seinäjoelta.

Ensi vuosi tulee olemaan Liitolle vahvan maakuntavaikuttamisen vuosi. Liitto on esillä maakuntavaaleissa, vaikuttaa nuorille parempien maakuntien puolesta ja on tiiviisti mukana perustamassa maakunnallisia nuorisovaltuustoja.  Liitto näkyy ja kuuluu myös presidentin- ja seurakuntavaaleissa ja aloittaa jo vuoden 2019 eduskuntavaaleihin valmistautumisen.

“Liitolla on ensi vuonna kaksi tärkeää edunvalvonnallista tavoitetta: varmistaa, että jokaisessa Suomen kunnassa on aidosti vaikuttava nuorisovaltuusto, ja tukea maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamista. Molemmat tavoitteet saavutetaan laajalla yhteistyöllä niin Kuntaliiton, ministeriöiden kuin kuntien kanssa. Lisäksi tarvitsemme myös raikkaita keskustelunavauksia, emmekä saa pelätä ärähtää silloin, kun siihen on tarvetta”, linjaa vastavalittu puheenjohtaja Uosukainen.

Vuonna 1998 perustettu Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto on nuorten osallisuuden asiantuntija. Järjestö toimii Suomen nuorisovaltuustojen ja muiden vastaavien nuorten vaikuttajaryhmien edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. Liitto edistää nuorisovaltuustojen asemaa ja parantaa nuorten mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa.

Kimi Uosukainen, puheenjohtaja, +358 44 777 0561, kimi.uosukainen(at)nuva.fi

Sanna Larinkoski, vt. pääsihteeri, + 358 44 331 1194, sanna.larinkoski(at)nuva.fi

Uusi hallitus2.jpg