Kanta-Hämeen maakunnallinen nuorisovaltuusto valitsi puheenjohtajiston

Viime torstaina tehtiin historiaa, kun Kanta-Hämeen ensimmäinen maakunnallinen nuorisovaltuusto järjestäytyi alueen nuorisovaltuutettujen toimesta. Kokouksessa 17 nuorisovaltuutettua eri puolilta Kanta-Hämettä vahvistivat maakunnallisen nuorisovaltuuston kooksi maksimissaan 19 nuorta. Paikkojen jako tehdään porrastetusti kuntien asukasluvun perusteella. Samalla nuoret hyväksyivät toimintasääntöehdotuksen ja valitsivat puheenjohtajiston. Kokouksen avasivat nuoret hämäläiset valtuutetut Anni Puntila Hämeenlinnasta ja Jere Mattila Riihimäeltä.

Puheenjohtajaksi valittiin äänestyksen jälkeen 17-vuotias Minja Sulonen Humppilasta. Humppilan nuorisovaltuuston puheenjohtajana toimiva Sulonen haluaa panostaa erityisesti nuorten hyvinvointiin sekä monimuotoisuuteen: “Pidän tärkeänä erilaisuutta ja aitoutta. On tärkeää, että maakunnallinen nuorisovaltuusto edustaa nuoria ympäri Kanta-Hämettä."

Varapuheenjohtajat Ypäjältä ja Hämeenlinnasta

Varapuheenjohtajakisaan ilmoittautui neljä nuorta. Tiukan äänestyksen jälkeen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Ypäjän nuorisovaltuuston puheenjohtaja Eetu Niemi, 17, ja toiseksi varapuheenjohtajaksi 16-vuotias Lilli Matveinen Hämeenlinnan nuorisovaltuustosta.

“Maakunnallisen nuorisovaltuuston tulee kuulla kaikkia alueen nuorisovaltuustoja ja -valtuutteja tasapuolisesti. Meidän pitää pyrkiä aidosti osallistamaan myös nuoria, jotka eivät kuulu nuorisovaltuustoihin”, Niemi linjaa.

Matveinen nostaa tärkeäksi aidon vaikuttamisen sekä näkyvyyden: “Maakunnallisen nuorisovaltuuston tulee päästä aidosti osallistumaan maakunnan valmisteluun. Meidän pitää myös jakaa tietoa nuorille ja tehdä näin maakunnallista nuorisovaltuusto tutuksi.”

Maakunnallisen nuorisovaltuuston varsinainen työ alkaa alkuvuodesta 2018 ensimmäisen kokouksen merkeissä. Silloin uudet valtuutetut saavat muun muassa perehdytystä sote- ja maakuntauudistukseen.

Kanta-Häme on mukana Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton hankkeessa. Keväällä 2017 alkanut Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishanke auttaa maakuntia perustamaan hallituksen maakuntalakiesityksen mukaiset maakunnalliset nuorisovaltuustot nuorten väyliksi vaikuttaa sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun.

Maakunnallisen nuorisovaltuuston jäsenet:

Herkko Korhonen, Hattula

Oskari Lehtiniemi, Hausjärvi

Minja Sulonen, Humppila

Silja Tast, Hämeenlinna

Eero Roslander, Hämeenlinna

Saara Ojanperä, Hämeenlinna

Aatu Pulkkinen, Hämeenlinna

Lilli Matveinen, Hämeenlinna

Myrsky Penttinen, Janakkala

Siiri Vainikka, Janakkala

Henrika Alén, Jokioinen

Helmi Pajari, Riihimäki

Olivia Mäenpää, Riihimäki

Neea Simovaara, Riihimäki

Onni Lintukorpi, Tammela

Eetu Niemi, Ypäjä

Forssa ja Loppi ilmoittavat jäsenensä alkuvuodesta 2018.

LISÄTIETOJA:

Minja Sulonen
045 124 4421, minja.sulonen@gmail.com

Eetu Niemi
045 326 4188, eety1282@gmail.com

Lilli Matveinen
044 2300 733, lilli.matveinen@hotmail.fi

Oma Häme -projektisuunnittelija (Lapsi- ja perhepalvelut): Liisa Jormalainen, 050 524 8001, liisa.jormalainen@hame.fi

Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeen projektipäällikkö Aleksi Koivisto, 050 468 0035, aleksi.koivisto@nuva.fi