Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto kerää nuorten kommentteja maakunnallisesta osallistumisesta

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry. kerää nuorten näkemyksiä maakunnallisesta nuorisovaltuustoista ja muista tavoista osallistua suunnitteilla olevien maakuntien päätöksentekoon. Liitto on kutsuttu eduskunnan hallintovaliokunnan kuultavaksi maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevasta lainsäädännöstä perjantaina 5.5.2017.

“Tämä on hieno tunnustus nuorisovaltuustoille ja niissä toimiville nuorille. Me nuoret olemme itse parhaita sanomaan, millaisia tulevien maakuntien osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet tulee olla. On hienoa, että hallintovaliokunta haluaa kuulla nuorisovaltuutettujen näkemyksiä” iloitsee liiton puheenjohtaja Kimi Uosukainen.

Nuva ry. on lausunut jo 9.11.2016 hallituksen luonnokseen maakuntalaiksi. Osa liiton tekemistä parannusesityksistä on myös edennyt maakuntalakiesitykseen. “Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että maakuntalaissa säädettäisiin nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista yhtä rohkeasti ja edistyksellisesti kuin kuntalaissa”, kertoo Uosukainen.

Paikallisten nuorisovaltuustojen, maakunnallisten nuorisovaltuustojen ja muiden ylikunnallisten vaikuttajaryhmien näkemykset ovat liitolle tärkeitä. Nuva ry. avaa kaikille nuorille avoimen verkkokyselyn. Kyselyn avulla liitto kerää nuorten näkemyksiä siitä, millaisia kaavailtujen maakunnallisten nuorisovaltuustojen ja muiden nuorten osallistumistapojen tulisi olla. Liitto hyödyntää kyselyn vastauksia lausunnossaan hallintovaliokunnalle. “Haluamme kerätä laajasti kaikkien nuorten näkemyksiä siitä, kuinka nuoria voitaisiin kuulla aidosti vaikuttavasti ja nuorille ominaisella tavalla maakuntahallinnossa. Haluamme tarjota jokaiselle nuorelle mahdollisuuden vaikuttaa itsenäisen Suomen suurimpaan hallintouudistukseen”, puheenjohtaja Uosukainen päättää.

Kysely on auki 13.4-26.4.2017
Kyselyyn: https://my.surveypal.com/Vaikuta_maakuntalaki_lausunto