Nuva ry:n toimistolle kaksi uutta tekijää maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeeseen!

Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton liittohallitus on valinnut viime kokouksessaan kaksi työntekijää maakuntien nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeeseen. Hankkeen projektipäällikkö ja -sihteeri aloittivat tehtävissään 15. toukokuuta.

Liittohallitus valitsi hankkeen projektipäälliköksi Aleksi Koiviston, 23-vuotiaan hallintotieteen ylioppilaan. Koivisto on aloittanut aikoinaan Ähtärin nuorisovaltuuston puheenjohtajana, toiminut kuntapäättäjänä ja vaikutti Nuva ry:n liittohallituksen jäsenenä kaudella 2014. Koivisto on työskennellyt Kuntaliiton koulutusyhtiö Finnish Consulting Groupilla koulutuskoordinaattorina ja nykyisin hän toimii myös Setan varapuheenjohtajana. Projektipäällikön tehtävänä on vastata hankkeen etenemisestä, sidosryhmätoiminnasta ja koordinoinnista.

Mahtavaa palata nuvaperheen palvelukseen. Tässä luodaan Suomeen nyt täysin uusia osallisuuden kanavia nuorille. Näissä työtehtävissä pääsee törmäyttämään nuorisopolitiikkaa ja Suomen kuntakenttää. On upeaa päästä tekemään yhteistyötä tulevaisuuden kunta- ja maakuntapäättäjien kanssa”,  toteaa Koivisto.

Liitto poimi nuvaperheeseen projektisihteeriksi filosofian maisteri Ainomaija Rajoon. 25-vuotias Rajoo on kokenut hankeosaaja, joka on työskennellyt Turun Ohjaamon projektityöntekijänä vastuualueenaan vaikuttajaviestintä. Lisäksi Rajoo on toiminut useissa hankkeissa yliopisto-, kunta- ja maakuntatasolla. Hänellä on kokemusta Turun yliopiston ylioppilaskunnan valiokuntatyöstä sekä aine- ja alumnijärjestöjen hallitustyöskentelystä. Projektisihteerin tehtävinä on vastata hankkeen käytännön järjestelyistä ja viestinnästä.

Olen innoissani päästessäni mukaan uudelle sektorille ja tekemään historiallista uudistusta. Uskon tuovani tähän vaativaan hankkeeseen selkeää, avointa ja vuorovaikutteista viestintää. Odotan innolla yhteistyötä jäsenten kanssa”, kertoo Rajoo.

Nuva ry. on käynnistänyt maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeen, jossa nuoret pääsevät mukaan rakentamaan tulevaisuuden maakuntia. Hankkeessa kehitetään varsinkin nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa tulevassa maakuntahallinnoissa. Hankkeelle perustetaan ohjausryhmä maakunnan nuorisovaltuutetuista.

Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustaminen on iso ponnistus sekä luonteva uusi aluevaltaus liitolle. Aleksi ja Ainomaija luovat hanketyöntekijöinä parhaat mahdolliset edellytykset onnistua tässä työssä. Tervetuloa liiton palvelukseen - hanke ja sen tekijät tulevat varmasti tutuiksi liiton jäsenille loppuvuoden aikana!”, puheenjohtaja Kimi Uosukainen iloitsee.

Hallituksen maakuntalakiesityksen mukaan tuleviin maakuntiin tulee nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien takaamiseksi perustaa maakunnalliset nuorisovaltuustot. Maakunnallisille nuorisovaltuustoille tulee esityksen mukaan antaa mahdollisuus vaikuttaa maakunnan toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan. Nuva ry:n hankkeessa kehitetään uusia malleja maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamiseen, vakiinnuttamiseen ja vahvistamiseen.

Hankkeen etenemistä voi seurata Nuva ry:n viestintäkanavista. Pysy kuulolla!

WhatsApp Image 2017-05-17 at 15.37.02.jpeg