Kanta-Häme, Pohjois-Karjala ja Uusimaa rakentamaan maakunnallisia nuorisovaltuustoja

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n (Nuva ry) hallitus valitsi viikonloppuna Kanta-Hämeen, Pohjois-Karjalan ja Uudenmaan maakuntaliitot Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeen pilottimaakunniksi. Hankkeeseen saatiin yhteensä 12 kovatasoista hakemusta. Valittujen lisäksi hankkeeseen hakivat Etelä-Karjala, Etelä-Pohjanmaa, Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Savo, Satakunta ja Varsinais-Suomi.

“Hakemusten määrä kertoo maakuntaliittojen halusta sitoutua nuorten osallisuuden edistämiseen. On myös selvää, että muutostyössä tarvitaan apua ja tukea moninaisen demokratian sekä osallistumisoikeuksien vahvistamiseksi. Pitkällisen valinnan jälkeen saimme valittua kolme pilottimaakuntaa, mutta tuemme ja seuraamme kaikkien maakuntien valmistelutilanne sekä osallisuuden huomioimista”, toteaa liittohallituksen puheenjohtaja Kimi Uosukainen.

Valitut maakunnat ja niiden alueella toimivat kunnalliset nuorisovaltuustot pääsevät hankkeessa ideoimaan ja rakentamaan maakunnallisia nuorisovaltuustoja kuluvan vuoden aikana. Ensimmäiset pilotit maakunnallisista nuorisovaltuustoista on tarkoitus aloittaa syksyllä. Hankkeen toimintaa ohjaa kuntien nuorisovaltuutetuista koostuva ohjausryhmä, joka tukee kahden hanketyöntekijän työtä ja nostaa esille nuoria askarruttavia kysymyksiä ja teemoja maakunnallisista nuorisovaltuustoista.

Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishanke perustuu Sipilän hallituksen esitykselle maakuntalaista. Maakuntalaki velvoittaisi tulevat maakunnat asettamaan maakunnallisen nuorisovaltuuston nuorten osallisuuden ja vaikuttamisen takaamiseksi. Nuva ry. katsoo, että nuorten tulee päästä vaikuttamaan päätöksentekoon myös maakuntatasolla. Hankkeen myötä kunnallisten nuorisovaltuustojen nuoret pääsevät rakentamaan maakuntapäättäjien tuella omaan maakuntaan sopivia nuorten vaikuttamisen malleja.

Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishanketta koordinoi kaksi liiton hanketyöntekijää, ja sen rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Nuva ry. on nuorten osallisuuden asiantuntija. Vuonna 1998 perustettu järjestö toimii Suomen nuorisovaltuustojen ja muiden vastaavien nuorten vaikuttajaryhmien edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. Nuva ry. edistää nuorisovaltuustojen asemaa ja parantaa nuorten mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa.

Maakunnalliset nuorisovaltuustot herättivät keskustelua myös Huipputapaamisessa.

Lisätietoja hankkeesta antavat:

Projektipäällikkö Aleksi Koivisto