Nuorisovaltuutetut kohtasivat sivistysvaliokunnan kansanedustajia ja pohtivat tulevaisuuden edustuksellista demokratiaa

Nuoria vaikuttajia kokoontui Helsinkiin eri puolilta Suomea perjantaina 15.9.2017 Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton vuosittaiseen Aktiivipäivät PRO -tapahtumaan. Tapahtuman yhteydessä liitto järjesti yhdessä eduskunnan sivistysvaliokunnan kanssa virallisen keskustelutilaisuuden, jossa esiin nousseita aiheita käsitellään sivistysvaliokunnassa tulevan syksyn aikana.

Aktiivipäivät PRO -koulutustapahtuma on suunnattu kokeneille vaikuttajanuorille, jotka pääsivät päivän aikana tekemään käytännön vaikuttamistyötä keskustelun, verkostoitumisen ja huipputason puheenvuorojen merkeissä. Tänä vuonna Aktiivipäivät PRO:n teemana oli tulevaisuuden edustuksellinen demokratia. Nuoret vaikuttajat keskustelivat kansanedustajien kanssa mm. nuorten yhdenvertaisuudesta, yhteisöllisyyden tarpeesta ja vaikutusmahdollisuuksista tulevissa maakunnissa.

Nuoret muistuttivat päättäjiä siitä, ettei nuorten osallistumista pitäisi rajoittaa vain kysymyksiin, jotka luokitellaan nuoria koskeviksi, vaan nuorilla mielipiteitä ja tietotaitoa kaikenlaisista asioista. “Nuoret eivät ole tulevaisuus, vaan tulevaisuuden rakentajat”, muistutti tapahtumaan osallistunut Kontiolahden nuorisovaltuuston puheenjohtaja Anette Ponttonen.

Koulutustapahtuman puheenvuorot ja työpajat järjestettiin Miltton Networksin tiloissa, ja toimitusjohtaja Eeva Kalli avasi iltapäivän puheenvuorollaan. Päivän aikana kuultiin monia tasokkaita puheenvuoroja ja saatiin aikaan antoisaa keskustelua. Nuorten kanssa puhuivat akatemiatutkija Hanna Wass, Suomen Kuvalehden toimittaja Salla Vuorikoski, puolustusvoimien kenttärovasti Janne Aalto, Pekka Haaviston kampanjapäällikkö Riikka Kämppi sekä Sitran projektikoordinaattori Salla Nurminen.

Anette Ponttonen piti tapahtumaa onnistuneena, ja erityisesti hän kiitteli sen monipuolista puhujakattausta. “Täällä on kokeneempikin vaikuttaja voinut tehdä monia uusia havaintoja. Ilmapiiri on keskusteleva, ja keskustelulle on jätetty hyvin aikaa”, Ponttonen kuvailee. Myös moni puhuja ja kansanedustaja totesi oppineensa nuorilta paljon uutta.

Edustuksellinen demokratia kieltämättä kohtaa nykypäivänä monia haasteita aina politiikan ammattimaistumisesta tuomarivaltiollistumiseen ja valemedioihin. Tästäkin huolimatta moninaisessa demokratiassa on paljon hyvää, minkä päälle voidaan kehittää uutta. Meidän nykyisten nuorten, tulevaisuuden tekijöiden, tuleekin tarttua rohkeasti demokratian kehittämiseen. Tätä työtä me teemme paikallisissa nuorisovaltuustoissa ja tätä asennetta Aktiivipäivät PRO tuki loistavasti”, kommentoi Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton puheenjohtaja Kimi Uosukainen.

Ryhmäkuva eduskunnasta.jpg

Kimi Uosukainen, puheenjohtaja, +358 44 777 0561, kimi.uosukainen(at)nuva.fi

Salla Paavilainen, järjestösihteeri, +358 44 770 0150, salla.paavilainen(at)nuva.fi