Suomalaisen nuorisovaltuustoliikkeen vuoden 2019 johto valittu - Sami Salminen puheenjohtajaksi

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n 21. liittokokous järjestettiin viime viikonloppuna 23.–25.11.2018 Jyväskylässä. Kokoukseen osallistui noin 150 nuorta vaikuttajaa eri puolilta Suomea. Liittokokouksessa tehtiin linjauksia tulevan vuoden toiminnasta sekä valittiin vuoden 2019 puheenjohtajisto ja muu liittohallitus. Lisäksi perjantaina järjestettiin liiton juhlavuosiohjelmaa.

liittohallitus2019-2.jpg

Puheenjohtajaksi valittiin  20-vuotias heinolalainen kaupunginvaltuutettu Sami Salminen.

– Valittuna puheenjohtajana haluan kiittää koko liittohallitusta ja erityisesti puheenjohtaja Alinaa vaikean järjestöllisen syksyn selättämisestä. Liittokokous osoitti meille nuvalaisille, kuinka tärkeää on käydä keskustelua järjestöllisestä kehittämisestä. Tältä pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan ensi vuotta, Salminen kommentoi.

Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin 17-vuotias Matias Mäkiranta Lempäälästä ja toiseksi  varapuheenjohtajaksi 19-vuotias Anette Pottonen Kontiolahdelta. Puheenjohtajiston lisäksi liittohallitukseen valittiin Tatu Alari (18, Turku), Mimi Korjus (17, Hamina), Lotta Liedes (18, Kokkola), Niklas Vaulanen (17, Turku),  Mea Vähä-Jaakkola (18, Pori/Sastamala) sekä Eetu Niemi (18, Ypäjä).

Lisäksi liittokokous antoi julkilausuman, jossa vaaditaan nuorille aidot mahdollisuudet vaikuttaa joka kunnassa. Julkilausuma on luettavissa kokonaisuudessaan liiton verkkosivuilla: bit.ly/nuva_julkilausuma

– Nuorisovaltuustoille on taattava edustuspaikat jokaiseen kunnan lautakuntaan, valtuustoon sekä kunnanhallitukseen. Nuorisovaltuuston asema on turvattava kunnan hallintosäännössä, Salminen toteaa julkilausumassa.

Vuoden 2019 puheenjohtaja Sami Salminen, puh. +358 44 544 9204
Osallisuusasiantuntija Riina Lumme, puh. +358 44 705 7777

Vuonna 1998 perustettu Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry. on nuorten osallisuuden asiantuntija. Järjestö toimii Suomen nuorisovaltuustojen ja muiden vastaavien nuorten vaikuttajaryhmien edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. Liitto edistää nuorisovaltuustojen asemaa ja parantaa nuorten mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa.