Tervehdys Suomen Lukiolaisten Liiton liittokokoukselle

Suomen Lukiolaisten Liiton XXXIV liittokokous on käynnissä Seinäjoella. Puheenjohtajamme Alina Heywood vei liittokokoukseen Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton tervehdyksen.

Arvoisa puheenjohtaja, lukiolaiset,

Ihanaa olla täällä liittokokouksessanne tuomassa Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton tervehdystä.

Moni läheisistäni ja kavereistani on toiminut Suomen Lukiolaisten Liitossa, ja olen aina harmitellut sitä, että en ole itse ollut toiminnassa mukana. Kävin IB-lukion, enkä ikinä päätynyt lähtemään FIBS:n toimintaan mukaan. Tulen tänään ja mahdollisesti huomennakin seuraamaan kokoustanne tarkalla korvalla, ja ehkä viemään parhaita käytäntöjä takaisin omaan liittoomme.

Suomen Lukiolaisten Liitto on aina ollut Nuva ry:lle kuin vähän vanhempi sisarus. Olemme monesti ottaneet teistä mallia omassa toiminnassamme, vaikka tätä emme tietenkään suostu ikinä myöntämään. Samat ihmiset toimivat molemmissa liitoissa, vähän niin kuin samat kaverit hengaavat sekä vanhemman että nuoremman sisaruksen kanssa. Ja tietenkin tulee muistaa sisaruksen tärkein tehtävä: nuoremman auttaminen ja tukeminen tilanteessa kuin tilanteessa. Olemme aina saaneet teiltä apua ja tukea sitä pyytäessämme, ja olemme siitä todella kiitollisia. Toivottavasti yhteistyömme kantaa pitkälle tulevaisuuteen! Sisarsuhteeseen kuuluu perinteisesti myös ärsyttämistä ja kiusaamista vähän molempiin suuntiin. Siitä meidän ei ehkä tarvitse nyt puhua, mutta kannattaa muistaa, että sisar kiusaa vain, koska välittää ja rakastaa.

Nuva ry:lle, kuten Suomen Lukiolaisten Liitollekin, on tärkeää nuoret ja nuorten etujen valvominen. Meidän painopisteemme ovat kuitenkin hieman erilaiset. Nuva ry:n toiminta keskittyy enemmän nuorten vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseen, sekä nuorisovaltuustotoimijoiden tukemiseen ja kouluttamiseen. Järjestämme kolmesti vuodesta kolmen eri tason Aktiivipäivät-koulutustapahtumia, jotka ovat hieman verrattavissa teidän Water-tapahtumiinne. Lisäksi järjestämme kerran vuodessa Huipputapaamisen, joka on valtakunnallinen nuorten kuulemistapahtuma. Viime toukokuussa järjestimme Huipputapaamisen yhdessä Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa, ja nuorisovaltuustojen edustajat pääsivät keskustelemaan sekä antamaan arvionsa ministeriön ajankohtaisista hankkeista.

Tulevissa eduskuntavaaleissa suurimmat tavoitteemme ovat nuorien ehdokkaiden läpipääsy, sekä nuorten vaikuttamismahdollisuuksien parantaminen. Haluamme, että jälkemme näkyy maan seuraavassa hallitusohjelmassa. Yksi pitkäaikainen tavoitteemme, kuten teilläkin, on ollut ikärajan alentaminen kaikissa vaaleissa, sekä kansalais- että kuntalaisaloitteissa. Uskon, että voimme jatkaa yhteistyötä näiden aiheiden äärellä myös tulevaisuudessa.

Te, Suomen Lukiolaisten Liitto, olette tehneet todella hienoa työtä nuorten edunvalvonnan eteen koko olemassaolonne ajan. Maksuton toinen aste -aloite on todella hyvä viimeaikainen esimerkki tästä. Jatkakaa arvokasta työtänne myös tulevaisuudessa.

Nuva ry. toivottaa teille ihanaa liittokokousta. Tehkää hyviä päätöksiä!