Tiedote: Alina Heywood Nuva ry:n puheenjohtajaksi loppuvuodeksi 2018

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n ylimääräinen liittokokous järjestettiin tänään 8.9.2018 Helsingissä.

Ylimääräisessä liittokokouksessa käsiteltiin esitys epäluottamuslauseesta puheenjohtajalle, käytiin puheenjohtajavaali sekä täydennettiin varapuheenjohtajistoa ja liittohallitusta. Kokouksen puheenjohtajana toimi erityisavustaja Lauri Koskentausta.

Liittokokous päätti vapauttaa Kimi Uosukaisen puheenjohtajan tehtävästä 8.9.2018 lukien, ja valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Alina Heywoodin aikavälille 8.9.2018-31.12.2018.

– Erinomaisen keskustelun ja prosessin kautta järjestö päätyi tähän ratkaisuun. Nyt on tärkeintä keskittyä työhön ja järjestön yhteisen päämäärän toteuttamiseen, Heywood kommentoi.

Loppuvuoden 2018 1. varapuheenjohtajana jatkaa XX liittokokouksessa valittu Robert Tammi. 2. varapuheenjohtajaksi valittiin Petja Kopperoinen. Liittohallituksen uudeksi jäseneksi loppuvuodeksi 2018 valittiin Verde Ålander. Liittohallituksessa jatkavat XX liittokokouksessa valitut Sami Salminen, Aisha Benahmed ja Anri Liikamaa.

Liiton vs. pääsihteeri Otto Pasma kiittää liiton henkilökuntaa joustavuudesta ja liiton toiminnan toteuttamisesta ylimääräisen liittokokouksen järjestelyjen ohella. Hän myös muistuttaa, että ylimääräisen liittokokouksen järjestäminen on osoitus toimivasta järjestödemokratiasta:

– Ylimääräisessä liittokokouksessa nähtiin, että meillä Nuvassa vaikeista asioista ei vaieta. Hallitus teki päätöksen järjestää kokouksen erittäin kiireellisellä aikataululla. Minun ja koko toimiston tehtävänä oli huolehtia, että näin myös käy. Nähdäkseni tässä kiteytyy se, mistä nuorten osallisuuden edistämisessä meidän yhteiskunnassamme on kysymys. Oleellista on se, että nyt Nuva ry:ssä jatketaan Alinan johdolla täynnä tarmoa vuoden loppuun asti, vs. pääsihteeri summaa.

Tausta:
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n liittohallitus päätti 1.7.2018 pidetyssä ylimääräisessä kokouksessaan järjestää ylimääräisen liittokokouksen. Päätös syntyi enemmistön kannatuksella Liittohallituksen toiminnan kehittäminen -kohdassa, jossa käytiin läpi liittohallituksen alkuvuoden toimintaa. Päätöksen taustalla ei ollut epäilyjä väärinkäytöksistä tai lain rikkomuksista.

Lisätietoja antaa:
vs. pääsihteeri Otto Pasma