Tervehdys Keskustanuorten liittokokoukseen 26.10.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvä liittokokous.

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto tervehtii Keskustanuorten liittokokousta

Aivan ensimmäisenä täytyy kehua tätä luonnonkaunista kokouspaikkakuntaa. On ihanaa olla täällä Saimaan sydämessä Savonlinnassa, näiden huikeiden järvimaisemien ympäröimänä.

Syysväreistä huomaamme vaikuttamisen vuoden 2019 lähentyvän loppuaan. Tämäkin vuosi on ollut monelle meistä nuorista vaikuttajista jännityksen täytteistä aikaa. Ensin jännitimme Eduskuntavaalien tulosta, ja pian sen jälkeen europarlamenttivaalien tulosta. Unohtamatta kahta dramaattista jääkiekko-ottelua, jotka käytiin vaalien kanssa samaan aikaan.

Me Suomen Nuorisovaltuustojen Liitossa haluammekin kiittää kaikkia teitä nuoria, jotka olette heittäneet itsenne likoon ehdokkaina, tukijoukkoina tai äänestäjinä. Olette antaneet vaalikentillä uskoa siihen, että myös nuoria kiinnostaa politiikka ja nuoret haluvat vaikuttaa vaalien kautta. Ilman teitä meille nuorisovaltuutetuille ja teille Keskustanuorille niin kovin tärkeä aihe, kuin nuorten osallisuus ei olisi ollut mahdollista. Te kaikki tässä liittokokouksessa oliat olette siis todellisia osallisuuden ja demokratian super-sankareita.

Nuva ry:n väistyvänä puheenjohtajana haluan kiittää Keskustanuoria hyvästä yhteistyöstä kuluneen vuoden aikana. Suomi ei kuitenkaan ole vielä valmis ja meillä on paljon yhteistä kamppailuita käytävinä. Toivonkin, että siirtyessämme 2020-luvulle järjestömme voivat jatkaa yhteistyötä nuorisovaltuustojen tukemisessa, niin kunnallisella, kuin maakunnallisellakin tasolla.

Uskon meidän kaikkien yhteisen tavoitteen olevan, että pian jokaisesta Suomen maakunnasta löytyy maakunnallinen nuorisovaltuusto. Maakunnallinen nuorisovaltuusto piristää maakunnan elinvoimaa, luo uutta nuorisolähtöistä identiteettiä ja tuo nuoret vihdoinkin niihin päättäviin pöytiin, joita ovat hoitaneet harmaat virkamiehet tai kasvottomat politrukit.

Toivotankin teille antoisaa ja vaikuttavaa liittokokousta

Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n puolesta,

Sami Salminen